Portfolio - dla kogo? Po co? Jak je zbudować? 7 PRAKTYCZNYCH PORAD

Niektóre zawody są bardzo specyficzne i nie zawsze wystarczy w nich jedynie bogate CV. Są takie profesje np. copywriter, grafik, fotograf, w których będzie się liczyło coś więcej niż nasze doświadczenie i wykształcenie, które skrupulatnie wpisaliśmy do Curriculum Vitae. Tutaj najbardziej będzie liczyło się portfolio. Czyli to, co stworzyliśmy na przestrzeni miesięcy czy lat. Coś, co najlepiej dokumentuje nasze doświadczenie zawodowe i umiejętności. Jeśli nasze portfolio zachwyci potencjalnego pracodawcę – mamy szansę na otrzymanie dobrego zlecenia.

Jak jednak zbudować takie portfolio? Kiedy warto je zrobić? I przede wszystkim – co powinno się w nim znaleźć?

Portfolio – kto musi je mieć?

Kiedy słyszymy to słowo to kojarzy nam się osoba z wielką, czarną teczką, w której przechowuje wszystkie swoje najważniejsze prace. To dobre skojarzenie, bo faktycznie tak to wygląda w przypadku studentów Akademii Sztuk Pięknych. Fizyczne portfolio mają jeszcze modelki i modele, którzy przyjeżdżają z nimi na castingi do pokazów czy sesji zdjęciowych, aby oczarować projektanta czy fotografa.
Teraz jednak portfolio tworzy się trochę inaczej. Robi się je w sieci, aby w prosty sposób zrobić odnośnik dla potencjalnego pracodawcy. Można również stworzyć je w pliku PDF lub specjalnym folderze, co można dalej udostępniać.
Kwestie portfolio powinny interesować np. ilustratorów, grafików, fotografów, programistów, redaktorów i inne osoby, które pracują słowem – copywriterów, korektorów czy tłumaczy.

"Ale NAPRAWDĘ musimy mieć portfolio?"

Tak, jeśli zależy nam na zatrudnieniu i dobrej pracy. Nikt nie weźmie nas do pracy na ładne oczy, nikt nie uwierzy na słowo, że robimy takie dobre teksty sprzedażowe, albo tak wspaniałe grafiki do reklam. Musimy umieć to poprzeć swoimi projektami. Więc osoby, które pracują w tak specyficznych dziedzinach – powinny o takim portfolio pamiętać. Dobrze zbudowana baza naszych projektów może dać nam dobre zlecenie i sporo pieniędzy, a jednocześnie wiele nowych wyzwań. Jak więc stworzyć dobre portfolio?

Formy portfolio – jak je zbudować?

Portfolio, jak już mówiliśmy, może mieć różne formy. Wszystko zależy tak naprawdę od tego, co chcemy tam zawrzeć i z czym dokładnie pracujemy. Inaczej będzie wyglądało portfolio redaktora, a inaczej programisty. Warto jednak znać kilka punktów budowania portfolio, które odnoszą się do każdego – a nie tylko jednego, konkretnego zawodu. Oto one:

• prostota – to coś, co może okazać się kluczem do sukcesu. Wiadomo, że graficy będą chcieli dodatkowo pochwalić się swoimi umiejętnościami i zapewne chcieliby, aby ich portfolio było szczególne, ale to trochę niepotrzebny przerost formy nad treścią. Jeśli decydujemy się np. na stworzenie strony internetowej z naszymi projektami, zadbajmy o to, by było to miejsce jak najbardziej intuicyjne i by nikomu nie sprawiało problemu poruszanie się po niej. Im prościej – tym lepiej. Prace, jeśli są dobre, obronią się same,
• buduj portfolio na najlepszych pracach – nie trzeba wrzucać wszystkiego, co zrobiło się na przestrzeni kilku lat. W zupełności wystarczą najlepsze prace, z których jesteśmy naprawdę dumni. Mogą to być tylko projekty sprzed kilku miesięcy, nie trzeba sięgać jeszcze głębiej do gorszych realizacji. Chyba, że macie tam w zanadrzu jakąś perełkę,
• nie macie co wrzucić do portfolio bo dopiero zaczynacie? Potraktujcie tworzenie rzeczy do portfolio jako warsztat dla swoich umiejętności i zróbcie je w ramach ćwiczenia zdolności,
• to, co najlepsze wśród waszych projektów – wrzućcie na samą górę / sam początek, aby od razu rzucało się w oczy,
• napisz kilka słów o sobie – nie zostawiaj potencjalnego pracodawcy czy zleceniodawcy bez żadnych informacji, tylko z twoimi pracami,
• może warto dodać referencje? Wtedy chętniej ktoś skorzysta z waszych usług. Nic tak nie przyciąga jak fakt, że ktoś z „dużych rybek” współpracował z wami,
• na nic nie zda się najlepiej zbudowane portfolio, jeśli nie będzie podanych naszych danych kontaktowych!

Jeśli uda wam się zastosować to wszystko – macie sukces praktycznie GWARANTOWANY!