Chcesz być przedsiębiorcą? Dowiedz się jak w 5 krokach założyć firmę! Praktyczny poradnik

Wszystkim wydaje się, że założenie firmy to niezwykle skomplikowane i trudne zadanie. Tak naprawdę – wcale takim nie jest. Nieustannie wprowadza się w tym obszarze udogodnienia, ale faktycznie – nadal trzeba wykonać przynajmniej kilka czynności, aby móc cieszyć się swoim przedsiębiorstwem. Trzeba również pamiętać w jakiej kolejności należy wypełniać określone dokumenty. Z tym poradnikiem uda ci się założyć firmę w kilku krokach. A co najważniejsze – to najbardziej aktualna instrukcja w Internecie! 

Krok pierwszy 

Większość rzeczy, przy zakładaniu firmy, można wykonać przez Internet. Zakładanie firmy zawsze zaczyna się od wypełnienia formularza CEIDG-1. Jest to wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można to wypełnić i podpisać na dwa sposoby: poprzez Profil Zaufany lub poprzez podpis elektroniczny (np. CenCert). W przyszłości, gdyby przyszło wam coś zmieniać w firmie – robicie to poprzez ten formularz. Jeśli nie masz jakichś danych podczas wypełniania formularza – nie szkodzi, wszystko się doda tam automatycznie np. numer NIP. 

W formularzu do podania jest również rodzaj działalności. Właśnie w takim celu mamy coś takiego jak Polska Klasyfikacja Działalności, w której znajduje się spisz czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Do formularza wpisujemy jedynie numery wybranych czynności. 

To również moment na wybranie formy opodatkowania. Coś, o czym warto pamiętać – najczęściej przedsiębiorcy zostają przy tzw. „skali podatkowej”, ale form opodatkowania działalności gospodarczej jest dużo więcej. Warto poznać je wszystkie, aby podjąć świadomą decyzję. 

Krok drugi 

To czas na wybór biura rachunkowego. W formularzu CEIDG należy bowiem podać kto będzie się zajmował dokumentacją finansową firmy. Jeśli na razie nie mamy nikogo na oku – można wpisać nas, a potem, po znalezieniu biura rachunkowego, po prostu zaktualizować wpis. Warto jednak wiedzieć już na początku kto zajmie się naszymi dokumentami. 

Jeśli jesteście jednoosobową działalnością to zdecydowanie polecamy wybór księgowości internetowej, zamiast biura księgowego i realnej księgowej. Ale oczywiście wszystko zależy od waszych preferencji. 

Krok trzeci 

Ukochany ZUS! Przedsiębiorca w ZUS-ie występuje tutaj zarówno jako płatnik, jak i ubezpieczony. Jako płatnik – wpłacamy składki. Jako ubezpieczony – korzystamy np. ze służby zdrowia. Proste i praktyczne, prawda? Ma sens! 

Pamiętajcie, że na początku będziecie mieli w ZUS-ie: ulgę na start i mały ZUS. Warto jednak poczytać o tym we własnym zakresie, ponieważ to temat rzeka i nie każdemu będzie to przysługiwało. 

DO ZUS składamy jeden z dwóch podstawowych dokumentów: ZUS ZZA lub ZUA. 

Krok czwarty 

Chcesz być VAT-owcem? Musisz zgłosić się do Urzędu Skarbowego. Tutaj musisz uzyskać swój numer NIP. Tutaj nie ma zbyt wiele skomplikowanych wiadomości, ale jeśli macie ochotę – możecie poczytać o tym we własnym zakresie. 

Krok piąty 

Czas na wybór konta bankowego. Pamiętajcie, aby nie mieszać firmowych spraw z prywatnymi, dlatego postarajcie się wybrać jak najlepsze konto bankowe dla swojej firmy. Żeby je założyć potrzebujecie jedynie dowodu osobistego, a także oryginału wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Tyle! Kiedy już konto jest założone – waszym obowiązkiem jest poinformować o tym Urząd Skarbowy, a także ZUS. Wystarczy tylko wypełnić wniosek aktualizacyjny CEIDG. 

W tym momencie możecie się również zastanowić nad pieczątką dla swojej firmy – w końcu jesteście już poważnymi przedsiębiorcami! ;)

Proste, prawda?